Twitterfeed
  • RT @MaleneDuijst: Maatschappelijk debat over zorg op een andere manier bekijken en bespreken; Cure Park Amsterdamse Bos https://t.co/rPNgFj…

    Retweet Reply Favorite
  • Cure Park, The Art of Care. Kunstmanifestatie in het Amsterdamse Bos - https://t.co/Uo1CK1Fsyx

    Retweet Reply Favorite
  • Jasmijn Visser's Conflict Atlas is now available, see: https://t.co/x9dLy6nGcF #ModernCandor is on view until 7 May… https://t.co/t49DINT5GY

    Retweet Reply Favorite
posted in .make / Debat

Report from Prison. Een ongewoon rondetafelgesprek

Gluklya, TAAK en Framer Framed presenteren:

PERFORMANCE GLUKLYA @ IJzaal, Tolhuistuin (naast Framer Framed).

WOENSDAG 29 MAART, 20.00-22.00 UUR

IJPROMENADE 2, AMSTERDAM

De Russische kunstenaar Gluklya huurt een atelier in de voormalige Bijlmerbajes, in een gedeelte van het gebouw dat nu Lola Lik wordt genoemd. Daar zoekt ze manieren om samen te werken met de vluchtelingengemeenschap in het aangrenzende asielzoekerscentrum ‘AZC Wenckebachweg’. Voor haar performance in Framer Framed op 29 maart 2017 heeft Gluklya zowel vluchtelingen en nieuwkomers uit Syrië en Afrika als diverse deskundigen uit de kunstwereld uitgenodigd voor een ongewoon rondetafelgesprek.

Sinds augustus 2016 vangt de Nederlandse overheid asielzoekers op in de voormalige Bijlmerbajes. Daar wachten en hopen ze op de benodigde documenten en een huis om in te wonen. Tot die tijd zijn ze gevangenen, zo constateert Gluklya. Ze ziet hoe de nieuwkomers, die gedwongen werden om te migreren, moeten omgaan met allerlei regels en verfijnde bureaucratische rituelen. Een aantal van hen is erg verdrietig en verpletterd, zij huilen en zijn vaak ziek; sommigen van hen hebben alles verloren. Anderen zijn minder troosteloos, zij zijn vrolijker en bereid om te gaan studeren of werken. De nieuwkomers wachten; gefrustreerd, moe, onzeker, bang. Maar ook: dromerig, vrolijk en hoopvol over een nieuw bestaan in Nederland. Gluklya is een nieuw project begonnen met deze migranten, waarbij zij verkent wat de rol van kunst en cultuur kan zijn in het integratieproces. Het project heet: Utopian Unemployment Union of Amsterdam. Een jaar lang organiseert Gluklya workshops en performances in Lola Lik met vluchtelingen van het AZC. Aan het eind van dat jaar wordt het project afgesloten met het Protest Carnival of the Oppressed Feelings.

De performance bij Framer Framed op 29 maart 2017 is het eerste resultaat van een uitdagend proces om een dialoog te starten met de vluchtelingen, waarvoor een van de grootste obstakels overwonnen moest worden: de regels van de staat. Kunstenaars vertellen de verhalen van de vluchtelingen en vluchtelingen de verhalen van de kunstenaars. Niemand zal precies zichzelf spelen. Mirjam Westen, de moderator, is de enige die nooit een masker draagt.

Hoofdpersonen:
– Bernie Deekens, curator en coördinator bij TAAK, Amsterdam
– Charlotte Bijl, projectmanager bij TAAK, Amsterdam
– Erik Hagoort, onderzoeker, kunstenaar, docent, curator
– Léon Kruijswijk, projectcoördinator bij Framer Framed
– Marwa Abboud, Syrische inwoner van het AZC, deelnemer aan Gluklya’s workshops
– Mirjam Westen, curator hedendaagse kunst en kunstcriticus
– Sari Akminas, assistent van Gluklya
– The Christian airport group
– Theo Tegelaers, curator bij TAAK, Amsterdam
– Veronika Timashkova, kunstenaar
– We Are Here, zelfgeorganiseerd vluchtelingencollectief

Achtergrondinformatie:
Utopian Unemployment Union of Amsterdam brengt migranten, kunstenaars en instellingen samen om een pilot te ontwikkelen voor een nieuw soort project dat bestaat op de kruising van kunst, economie, progressieve pedagogie en de sociale wetenschappen. De doelstellingen van het project zijn: nieuwe methoden onderzoeken voor het gebruik van de kunst in het dagelijks leven, en om een poëtische kijk ontdekken op de integratie van pas aangekomen vluchtelingen in de Europese Gemeenschap. Gluklya: “There’s also the small hope that they might become if not an artist, at least not a person ignorant of contemporary art and thought in general.”

Download hier een pdf met meer informatie over Language of Fragility, in het Engels en Arabisch.

Over de kunstenaar:
Gluklya (Natalya Pershina-Yakimanskaya) woont en werkt in Amsterdam en Sint-Petersburg. Ze wordt beschouwd als een van de pioniers van de Russische performancekunst, en medeoprichter van het kunstenaarscollectief The Factory of Found Clothes (FFC) en de Chto delat-groep. In 2012 werd de FFC omgedoopt tot Utopian Unemployment Union, een project dat de kunsten, sociale wetenschappen en progressieve pedagogie verenigt, en dat mensen uit verschillende sociale milieus de gelegenheid geeft om samen kunst te maken. Gluklya’s kunstwerken zijn tentoongesteld in diverse internationale groeps- en solotentoonstellingen, waaronder: Wings of Migrants, in Gallery Akinci, Amsterdam (2012); Utopian Unions, in MMOMA, Moskou (2013), Reflecting Fashion, in MUMOK Wenen (2013), Dump Dreams, Shedhalle Zürich (2013); Debates on Division: When the Private Becomes Public, onderdeel van Manifesta 10, Sint-Petersburg (2014), Hero Mother, in Berlin (2016), Feminism is Politics, Pratt Institute, NY (2016). Haar Clothes for Demonstration Against False Election of Vladimir Putin was geselecteerd voor de 56ste Biënnale van Venetië, All the World’s Futures, samengesteld door curator Okwui Enwezor (2015). In 2014 ontving Gluklya een fellowship voor de beeldende kunst van The Joseph Brodsky Memorial Fund.

Dit project wordt mede mogelijk gemaakt door: Mondriaan Fonds, Framer Framed, Refugee Company