Twitterfeed
  • @alaloupe #vluchtelingen tonen veel veerkracht en energie direct na aankomst, potentie die het huidige systeem vaak… https://t.co/zOUscCAl57

    Retweet Reply Favorite
  • @SandraKooke #vluchtelingen tonen veel veerkracht en energie direct na aankomst, potentie die het huidige systeem v… https://t.co/mn4iLTLpym

    Retweet Reply Favorite
  • @Sheilalaka #vluchtelingen tonen veel veerkracht en energie direct na aankomst, potentie die het huidige systeem va… https://t.co/1dbMbFBak3

    Retweet Reply Favorite
posted in .make / Project / Tours

Polder Peil. Land Art in de Zeeuwse Wilhelminapolder

27 April 2014 - 27 April 2014
Kunstenaar: Michael Beutler
Waar: Wilhelminapolder, Goes
Wanneer: oplevering april 2014
Curator: Theo Tegelaers, Kathrin Ginsberg
Partners: Koninklijke Maatschap de Wilhelminapolder, SKOR | Stichting Kunst en Openbare Ruimte, CBK Zeeland

Het weidse landschap van de Zeeuwse Wilhelminapolder is het decor van het grootste landschapskunstwerk van Europa. De negen betonnen sculpturen die de Duitse kunstenaar Michael Beutler installeerde verspreid over het 1700 hectare tellende landschap, vormen samen het iconische werk Polder Peil.

Het landschap van De Koninklijke Maatschap de Wilhelminapolder ten noorden van Goes is een lappendeken van landbouwgrond, wegen, dijken en kreken. Om recht te doen aan de vele gezichten van het gebied koos Michael Beutler ervoor een serie van negen, visueel met elkaar verbonden sculpturen te realiseren die als het ware door het landschap heen leiden. Sta je bij een sculptuur, dan zie je de volgende 500 meter verderop al opdoemen.

Polder Peil markeert de hoogteverschillen in het polderland. Ook al ervaren we het landschap als vlak, het diepste punt is 1,2 meter onder NAP terwijl het oogpunt van wandelaars op de weg ongeveer 5 meter hoger is. Op deze hoogte: 3,8 meter boven NAP, fixeerde Michael Beutler een artificiële horizon. Elk werk bestaat uit twee gestapelde, elkaar spiegelende bollen. De meest centrale bol is vijf meter hoog, van de daarop volgende is steeds een meter minder zichtbaar. De bollen lijken hierdoor in elkaar te zakken en doen denken aan de ondergaande zon, weerspiegeld in zee.

Als concentratiepunten waar natuur en cultuur samenkomen vormen de objecten een nadrukkelijke kunstingreep. Machinaal en systematisch vervaardigd refereert Polder Peil aan de artificialiteit van zowel het door de mens aangelegde polderlandschap als de technisch geavanceerde wijze waarop de Wilhelminapolder landbouw bedrijft.

‘Ik werk niet op maar met het landschap. Het werk wordt een deel van het landschap en het landschap onderdeel van het werk’, aldus Michael Beutler. En inderdaad, het landschap lijkt Polder Peil als een luchtspiegeling in zich op te nemen.

Over de publicatie

Over Polder Peil verscheen een publicatie uitgegeven door CBK Zeeland en vormgegeven door Karel & Aagje Martens. Met essays en teksten van Jeroen Boomgaard, Kathrin Ginsberg, Phillipp Kaiser, Frits de Coninck en Theo Tegelaers. Isbn 978 9 06354 182 8, bestellen: info@cbkzeeland.nl

Een uitgebreid interview met Michael Beutler over Polder Peil is na te lezen in de Land Art special van Metropolis M nr. 6 2013

Over Michael Beutler

Michael Beutler (Oldenburg, Duitsland, 1976) woont en werkt in Berlijn. Vanuit een grote interesse in geschiedenis, culturele waarden en vormgeving gaan zijn kunstwerken een diepgaande relatie aan met de context waar ze interveniëren. Tot zijn meest betekenisvolle werken behoren het labyrinth in Villa Manin (2006), de Flip in Braunschweig (2004) en vele andere (architectonische) werken en exposities in Frankfurt, New York, Londen, Moskou, Parijs en Berlijn.

Op zondag 27 april brengen we met TAAK on TOUR vanuit Amsterdam een bezoek aan Polder Peil.

Meer over het programma en aanmelden 

 

Foto: Gijs Haak
Foto: Gijs Haak
Installatie Polder Peil, foto: Kathrin Ginsberg
Installatie Polder Peil, foto: Michael Beutler
Installatie Polder Peil, foto: Michael Beutler