Twitterfeed
posted in .make / Debat

Modern Candor: Finissage en Boekpresentatie

07 mei 2017

Finissage en Boekpresentatie
Met Ihab Saloul, Metahaven & Jasmijn Visser
Zondag 7 mei 2017, 15.00 -17.30 uur
Allard Pierson Museum Amsterdam
Gehost door Bijzondere Collecties UVA
Voertaal: Engels en Nederlands
Gratis toegankelijk, wel graag aanmelden via: www.allardpiersonmuseum.nl

Op 7 mei 2017 vindt de finissage plaats van de expositie Modern Candor, the struggle for the Falkland Islands / Islas Malvinas, en is de boekpresentatie van Conflict Atlas, Geopolitics and Contingencies at the Malvinas – Falklands Archipelago, uitgegeven door Archive Books in Berlijn in samenwerking met TAAK & Land Art Contemporary.

Tijdens het evenement zal Ihab Saloul, adjunct-hoogleraar Culturele Studies, en academisch coördinator van de masteropleiding Heritage and Memory Studies aan de Universiteit van Amsterdam, spreken over de waarde van onderzoek naar geopolitieke esthetiek, narratieve patronen en het cultureel geheugen. Hij gaat in het bijzonder in op zijn onderzoek naar de esthetiek van verplaatsing en ballingschap in Palestijnse en Israëlische culturele herinneringen.

Jasmijn Visser zal het Falkland/Malvinas-conflict presenteren als een testcase voor menselijk gedrag binnen geopolitieke conflicten, in het bijzonder in de relatie tussen de Falkland/Malvinas en Zimbabwe.

Het evenement wordt afgesloten met een gesprek tussen Metahaven en Jasmijn Visser, waarbij ze de Conflict Atlas zullen presenteren en spreken over hoe het bijzondere ontwerp zich met het concept van het project verenigt.

De middag wordt gemodereerd door Steph Scholten, Directeur UvA-Erfgoed.

Het finissage-event zal tevens ook de laatste kans zijn de installatie van Jasmijn Visser in het Allard Pierson Museum te bezichtigen.

Programma

15.00 uur: Inloop
15.30 uur: Aanvang finissage en boekpresentatie in de Nina van Leerzaal
16.45 tot 17.30 uur: Borrel en mogelijkheid om de tentoonstelling te bezichtigen

Sprekers

Ihab Saloul

Ihab Saloul is Assistant Professor of Cultural Studies and Academic Coordinator Heritage & Memory Studies bij de Universiteit van Amsterdam. Tevens is Saloul ook visiting professor of culture and politics aan de Freie Universität Berlin. Hij was een EUME-Fellow aan de Wissenschaftkolleg zu Berlin (The Institute for Advanced Study, Berlin), en gaf college in Comparative Literature and Media Studies aan de Universiteit van Maastricht.

Salouls interesses omvatten cultural memory and identity politics, literary theory and visual analysis, migration and diaspora als ook contemporary cultural thought in the Middle East. Momenteel werkt hij aan een nieuw boekproject dat de aesthetics of displacement and exile in Palestinian and Israeli cultural memories benadert. Het boek heeft als werktitel: Homeland’s Rhetoric in Palestinian and Israeli Third Generations’ Narrativesdeze vergelijkende studie verkent de manieren waarop botsende begrippen van collectief geheugen circuleren in bredere sociale werelden, en daarmee bijdragen om de hedendaagse sociale verbeelding en politieke orde in het Midden-Oosten te hervormen.

Metahaven

Metahaven is opgericht in 2007 door Vinca Kruk en Daniel van der Velden. De ontwerpstudio houdt zich bezig met zaken als information democracy, corporate identity en de fallout of Web 2.0. Kruk en Van der Velden worden erkend als belangrijke denkers en producenten zowel in, als buiten, design. In 2014 werden ze in opdracht van Lighthouse en The Space, een niet-winstgevende dienst van de BBC en de Arts Council England, gevraagd om een online documentaire te maken die het internet als a weapon of mass disruption uitdragen. Dit resulteerde in de film The Sprawl (propaganda about propaganda) 2015 – 2016, die perceptie en de diepe menselijke, psychologische en zelfs spirituele wortels van disinformation behandelt, waarmee we nu door technologie worden overladen. The Sprawl ging in première op het International Film Festival Rotterdam, als een immersive video installation, en werd vervolgens tentoongesteld in kunstruimten over de hele wereld, waaronder in het Yerba Buena Centrum voor de Kunsten, San Francisco, Museum voor Moderne Kunst, Warschau en Brighton Festival, Transmediale Berlijn, en als een doorlopend online werk in sprawl.space.

Jasmijn Visser

Jasmijn Visser is een Nederlandse kunstenaar die in Berlijn en Utrecht woont en studeerde bij De Ateliers in Amsterdam. Ze werkt op het kruispunt van kunst, schrijfkunst, onderzoek en ontwerp. Visser heeft een diepgewortelde fascinatie voor de structurele basis van de hedendaagse maatschappij, als ook voor geopolitieke conflicten. Een groot deel van Vissers praktijk is interdisciplinaire samenwerking, en lange termijn onderzoek, vaak on-site: zij ondernam bijvoorbeeld expedities die een open steenkoolmijn in Siberië voor de Krasnoyarsk Biënnale, en onderzocht vier maanden de Atlas Van Loon en verwante atlassen in Museum Van Loon voor haar solo-tentoonstelling Bachelor’s Delight. Voor The Falklands Project ondernam ze een expeditie naar de Malvinas / Falkland Eilanden van drie maanden. Visser heeft recentelijk ook haar residency bij Delfina Foundation London afgerond, waar zij het project Serf Club ontwikkelde: dit project verkent relatieve percepties ruimte door gebruik te maken van de infrastructuur van het internet. Momenteel ontwikkelt Visser het project Climate Control, over de rol van het klimaat in toekomstige conflicten.

Over Conflict Atlas

In Conflict Atlas wordt geschiedenis vanuit het perspectief van de Falklandeilanden/Islas Malvinas bekeken. Globale gebeurtenissen worden gespiegeld aan lokale handelingen op de archipel. Vanuit deze methode verkent het handelsroutes, koloniale ondernemingen, patronen van migratie, identiteitsvragen, strategieën in oorlogvoering en de rol van het klimaat binnen socio-politieke conflicten. Conflict Atlas behelst teksten, kaarten en archiefmateriaal. Het boek neemt de zaak van de Falklands/Malvinas als beginpunt, en creëert vanuit daar een spanningsveld, door de toenemende hoeveelheid en stratificatie van: geografische sites, historische ijkpunten en subjectieve beelden. Binnen dit spanningsveld detecteert de atlas bewegingen en gebeurtenissen die contingent van karakter zijn en daarmee kunnen leiden tot een reflectie op menselijk gedrag in geopolitieke conflicten.

Met bijdragen van Éric Alliez en Maurizio Lazzarato, Clare Butcher, Tristan Mostert, Federico Lorenz, Metahaven.

The Falklands Project wordt ondersteund door Stimuleringsfonds voor de Creatieve Industrie, Amsterdams Fonds voor de Kunst, Harten Fonds, Bijzondere Collecties, Amsterdams Universiteitsfonds, Prins Bernhard Cultuurfonds, Stichting Niemeijer Fonds, en Mondriaan Fonds.

foto Gert Jan van Rooij
foto Gert Jan van Rooij
foto Gert Jan van Rooij
foto Gert Jan van Rooij