Twitterfeed
posted in .make / Project

N34 Kunstroute

15 mei 2014
Waar: Langs de N34
Partners: Provincie Drenthe, SKOR, CBK Drenthe, ZUS
Kunstenaars: Maze de Boer, Gabriel Lester, Ineke Hans en Ronald van der Meijs
Curator: Nils van Beek

De uitvoering van een groot aantal reconstructies aan het Drentse deel van de N34 was aanleiding voor het ontwikkelen van een kunstroute langs deze weg.  Verschillende kunstenaars zijn gevraagd ontwerpen te maken waarin het landschap en de cultuur rond de N34 een rol spelen.

Bekijk hier de film die over de N34 Kunstroute werd gemaakt

Ronald van der Meijs ontwierp Obscura Reverse dat gerealiseerd is op verzorgingsplaats Vogelpoel bij Dalen. Het werk Transition van Gabriel Lester is geplaatst op verzorgingsplaats Koebroeken bij Eext. Maze de Boer maakte het ontwerp Situated, geïnspireerd op het thema recreatie, dat geplaatst zal worden op verzorgingsplaats Westerveld bij Emmen. Daarnaast heeft vormgeefster Ineke Hans een markering van de kunstroute ontworpen, in de vorm van objecten die naar de omgeving verwijzen of die dienen als zitplek. Deze zijn geplaatst op de verschillende carpool- en verzorgingsplekken.

Een werkgroep vanuit de provincie Drenthe, Centrum Beeldende Kunst Drenthe, SKOR | Stichting Kunst Openbare Ruimte en TAAK heeft het idee van Kunstroute N34 vormgegeven.

De feestelijke opening van Kunst aan de N34 vindt plaats op 15 mei 2014 bij het Centrum Beeldende Kunst Emmen. Later in het jaar wordt een tour langs de kunstwerken georganiseerd.

Ronald van der Meijs, Obscura Reverse, 2012

Het kunstwerk van Ronald van der Meijs met de titel ‘Obscura Reverse’ staat in het teken van veranderingen in het Drentse landschap. De titel van het werk verwijst naar een camera obscura: een donkere kamer waarin het licht dat door een klein gaatje in de muur naar binnenvalt, een afbeelding van de buitenwereld maakt op de overliggende wand. Het kunstwerk, dat in zijn vorm zowel aan een balgcamera als aan boerenarchitectuur herinnert, brengt de ontstaansgeschiedenis van het landschap in beeld.

Zo’n 13.000 jaar geleden begon in Drenthe de vorming van veen. Veen ontstaat in een drassige omgeving waar plantenresten niet helemaal verteren, doordat er in het grondwater geen lucht bij komt. In de loop van de tijd stapelen de lagen zich op en wordt de massa zo zwaar dat er onderin een vaste substantie ontstaat. Dit langzame proces staat in groot contrast met de eigentijdse drukte op de weg. De kap van het kunstwerk, bedekt met turf in epoxyhars, biedt schaduw en beschutting. Het grote venster, waarin de vorm van veenmos is verwerkt, biedt een bezinnelijke blik op de wereld van vandaag met de bodem als een eeuwenoud archief onder je voeten.

Gabriel Lester, Transition, 2013

Het kunstwerk Transition bestaat uit een manshoge cirkelvormige tunnel. De titel van het werk is voor meerdere uitleg vatbaar. Mensen maken in hun leven overgangen door waar ze met een nieuwe kijk op de wereld uitkomen. Wie door de tunnel loopt ziet in het donkerste deel opeens het licht van de uitgang. Lester verwijst daarmee naar de (optimistische) betekenis die geheime tunnels in films (een belangrijke inspiratiebron voor zijn werk) en games hebben: als een opening of transitie naar een andere wereld of tijd. Lester stelt dat tunnels ook in het echte leven een sterke magische werking hebben, je komt er herboren uit te voorschijn. Ook het landschap maakt steeds weer transities door. Juist in het gebied waar de N34 doorheen loopt, herinneren hunebedden en andere archeologische sporen aan het verleden. Transition nodigt uit die frisse blik op jezelf en je omgeving te beleven.

Gabriel Lester heeft met Transition in de zomer van 2012 deelgenomen aan de internationale kunstmanifestatie Documenta 13 in het Duitse Kassel.

Maze de Boer, Situated, 2013

Wordt geplaatst in mei 2014.
In de regio rond Emmen nemen toerisme en recreatie een steeds grotere plaats in naast landbouw, bosbouw, zandafgraving en de veenwinning van weleer. Het werk ‘Situated’ bestaat uit betonnen elementen die in sterk vereenvoudigde vormen herinneren aan een kermis, maar zonder drukte, zonder licht, geluid, geuren of kleuren. Een rustplek langs de weg is voor kinderen vooral een mogelijkheid om even hun energie kwijt te kunnen.

De N34 is een moderne weg door een eeuwenoud landschap. De hunebedden – mysterieuze overblijfselen uit de prehistorie – vormen vandaag de dag een geliefd klimobject. De kermisattracties van Maze de Boer, even massief en vervreemdend als de hunebedden, nodigen kinderen uit om kind te zijn en ouderen om zich even kind te voelen. Maar ze zetten je ook aan het denken over de betekenis van de huidige tijd en cultuur in het licht van de geschiedenis en over hoe hier in de toekomst op zal worden teruggekeken. Zal men kunnen begrijpen hoe ons leven eruit zag.

 

Ineke Hans, Markering kunstroute n34, 2013

De N34 vindt zijn oorsprong in een oude handelsweg naar het noorden: via Coevorden naar Zuid Laren. In oude tijden werd in startende dorpen of op markante plekken uitgerust of een paard ververst bij uitspanningen met heldere, beestachtige namen als de groene fazant, de zwarte os, de witte olifant, het rode hert, de gouden leeuw….  Langs en rond die N34 is nog steeds veel markants te ontdekken: van Ganzenmarkt tot Paardenmarkt, van tijdelijke woonplaats van Vincent van Gogh tot hunebedden, schaapskooien, etc. De dieren op de informatiezuilen zijn nu metaforen voor wetenswaardigheden, bezienswaardigheden en de diversiteit van de N34 omgeving: uitstapjes & markten (paard), oertijd & ijstijd (mammoet), bossen & poelen (hert), heide & veen (schaap), akkers & vee (koe), cultuur & vrede (duif), folklore & ambacht (gans).

Ronald van der Meijs, Obscura Reverse
Ronald van der Meijs, Obscura Reverse
Ronald van der Meijs, Obscura Reverse (detail)
Ineke Hans, Markering kunstroute n34, 2013
Ineke Hans, Markering kunstroute n34, 2013