Twitterfeed
  • Save the date: programma Verloren en Hervonden op 2 en 3 september 2017 in Hortus Haren - https://t.co/L17bWwGxbF

    Retweet Reply Favorite
  • 2 en 3 september 2017 in Hortus Haren: publieksprogramma Verloren en Hervonden en Opening van Hortus Hermitage https://t.co/TbEIIAJROX

    Retweet Reply Favorite
  • De bouw van #HortusHermitage is begonnen! Vrijdag werd een oude meel- en suikersilo in de @hortus_haren geplaatst. https://t.co/sOx88EXLDD

    Retweet Reply Favorite
posted in .make / Project

The Falklands Project, Jasmijn Visser

The Falklands Project is onderdeel van het programma The Ultraperipheric, Here and Elsewhere in opdracht van TAAK en Land Art Contemporary en wordt ondersteund door het Mondriaanfonds, Stichting Theodora Niemeyer Fonds, Land Art Contemporary en SKOR. Vier kunstenaars werden uitgezonden naar perifere gebieden met de opdracht de dynamiek tussen mens en het landschap te onderzoeken in deze specifieke periferie. The Falklands Project is een samenwerking van Jasmijn Visser en design-duo Metahaven en wordt mede mogelijk gemaakt door het Stimuleringsfonds

In maart 2013 ondernam Jasmijn Visser samen met fotograaf Peter Lipton een onderzoeksexpeditie naar de Falklandeilanden. Daar onderzocht zij hoe vanaf de eerste ontdekking in 1600 politieke wereldmachten deze eilandgroep zowel landschappelijk, politiek als sociaal, hebben beïnvloed. Dit resulteerde in The Falklands Project bestaande uit een website, een presentatie bij TAAK en een conflictatlas.

Aan de hand van teksten, archiefmateriaal, foto’s en tekeningen reconstrueert Jasmijn Visser het Falklands conflict en werpt zo vanuit een eigentijds perspectief nieuw licht op een precaire geschiedenis.

Sinds de ontdekking van de Falklandeilanden door de Nederlander Sebald de Weert in 1600, vond elke belangrijke globale gebeurtenis er zijn weerklank. De Falklandeilanden zijn geclaimd door Frankrijk, Spanje, Argentinië en het Verenigd Koninkrijk. Het leidde tot een oorlog tussen de laatste landen in 1982. Het dispuut over de eilanden duurt nog altijd voort. Ondanks de perifere ligging en de omvang (gezamenlijk zijn de eilanden niet groter dan Vlaanderen), zijn mondiale historische gebeurtenissen er in het landschap nog zichtbaar en voelbaar. Op dit moment bevinden er zich nog 20.000 landmijnen van de oorlog in 1982, die door ingevlogen Zimbabwaanse experts gefaseerd geruimd worden. De nog steeds gemijnde stranden, vroeger populaire recreatieoorden, zijn nu het territorium geworden van pinguïns. Die zijn namelijk te licht om de mijnen te laten detoneren.

Conflictatlas
Door middel van veld- en archiefwerk spoorde Jasmijn Visser contingente voorvallen op en koppelde deze aan historische gebeurtenissen, nauwkeurig gedocumenteerd met teksten, archiefmateriaal, tekeningen en foto’s. Zo ontstaat een nieuwe manier van geschiedschrijving en wordt zichtbaar wat geschiedenis zelf is: een chaotische poel van omstandigheden die door de eindeloze variatie aan contexten zo groot is dat het de menselijke maat overstijgt.
De projectwebsite bestaat uit een Wikipediaconstructie, waarin de geschiedenis van de Falklandeilanden wordt herverteld door middel van 28 voorvallen, zowel globaal als lokaal. De conflictatlas, met ontwerp van Metahaven en cartografie van Visser zal later in 2015 verschijnen.

 

TAAK en Land Art Contemporary organiseerden rondom The Falklands Project en de lancering van haar website een programma op donderdag 13 februari 2014.
Gastsprekers:
Tristan Mostert is historicus en conservator en schetst een context bij de Nederlandse ontdekkingstochten rond 1600 toen de wereld nog niet geheel in kaart was gebracht en er nog plaats was voor ganzen die aan bomen groeiden en Patagonische reuzen.
Jolle Demmers is professor en oprichter van the Centre for Conflict Studies aan de Universiteit van Utrecht. Zij reflecteert op The Falklands Project en wijdt uit over het claimen van grond bij gewapende conflicten.

DSC_7348

Over Jasmijn Visser
Jasmijn Visser (1983) heeft een diepgewortelde fascinatie voor de historische wortels waarop onze samenleving is gefundeerd en brengt die tot uiting in tekeningen en ontwerpen. Visser studeerde Visual Art & Design en Fine Art (2007) aan de kunstacademie in Utrecht en nam daarnaast deel aan het Postgraduate programma van De Ateliers in Amsterdam (2011).

Over Land Art Contemporary
Land Art Contemporary is een nieuw, meerjarig initiatief in Drenthe dat hoogwaardige kunstprojecten in landelijk gebied ontsluit en daar een eigentijdse, internationale programmering aan toevoegt. In 2011 ging het programma van start met een uitgebreid programma rondom het 40-jarig bestaan van het kunstwerk Broken Circle/Spiral Hill dat de Amerikaanse kunstenaar Robert Smithson (1938-1973) in 1971 in een zandafgraving in Emmerschans realiseerde. Dit jubileumjaar is o.a. aangegrepen om te starten met een serie kunstopdrachten dat Land Art Contemporary met advies van TAAK ontwikkelt: The Ultraperipheric. 

www.thefalklandsproject.com

Volkskrant blog
Jasmijn Visser hield tijdens de reis naar de Falklandeilanden een blog bij op Volkskrant.nl in het dossier Expeditie Falklands. 

MINEFIELD 8 STANLEY Since the Falkland War 30 years ago 20 000 anti personel mines and 5 000 anti vehicle mines remain in Falkland soil over about 120 minefields. The United Kingdom is obligated to clear them by the Ottawa Treaty. Since 2010 Zimbabwean experts are flown in to clear the land.
SEBALD DE WEERT In 1600 Dutch explorer Sebald de Weert discovers three islands near South America, which he calls ‘Sebald de Waerts Eylands’, the three dots he noted on his plan, are the first known maps of the Falkland Islands. De Weerts’ travel is filled with misfortunes as they battle hunger, disease and the legendary Patagonian giants. De Weerts’ crew hunts for penguins to use as rations, ships could fill up penguins by the hundreds.
GOOSE GREEN The Falkland War instigated a global arms trade, all leading to this remote location. Following the surrender and repatriation of Argentine forces in 1982, Major J W Quin and Sergeant C Duncan of 48 Explosive Ordnance Disposal Squadron, Royal Engineers, manhandle a pile of deteriorating 220 kg napalm bombs left by Argentine forces at Goose Green. © Crown copyright
TIRPITZ After the Battle of the Falkland Islands in 1914, the British catch up with the only escaped German light cruiser the SMS Dresden. When the crew scuttled their own ship a pig was left on board, and while the ship sinks underneath her, she starts to swim, disproving the theory that a pig kills itself when it attempts to swim. The animal is saved by the crew of the HMS Glasgow that names it jokingly after the head of the German Navy Alfred von Tirpitz. Tirpitz serves as a mascot of the HMS Glasgow in the next years.